De dierenvriendjes voor het onderwijs

De dierenvriendjes voor het onderwijs

In het Nederlandse onderwijs ligt de nadruk op vakinhoudelijke prestaties, zoals taal en rekenen. Tijdens de dierenvriendjes lessen ontwikkelen kinderen hun belangrijkste instrument namelijk: zichzelf! Hoezo is dit belangrijk? Kinderen hebben steeds vaker last van onrust, stress, piekergedachten, prikkelgevoeligheid, onzekerheid en faalangst etc. Aandacht voor de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden in de klas zorgt ervoor dat we kinderen in hun innerlijke ontwikkeling en levenshouding kunnen observeren en waar mogelijk te versterken. 

Zelfbewustwording | Leren wie je bent

Leren wie je bent’ oftewel zelfbewustwording wordt door hulp van de dierenvriendjes op een vriendelijke wijze toepasbaar. Meester Kees de Kikker en de dierenvriendjes maken het stuk makkelijker om over ‘onszelf’ in gesprek te gaan. De dierenvriendjes geven taal aan gedrag, talenten, gedachten, gevoelens en emoties. Op leuke momenten en op de momenten dat het lastig is!

Met hulp van de dierenvriendjes wordt het innerlijk functioneren en persoonlijke ontwikkeling van een kind vriendelijk besproken. Welke talenten laat een kind zien (TOP)? Welke talenten kan een kind nog leren (TIP)? Wat denkt een kind en is dit helpend? Hoe gaat een kind met gevoelens en emoties om? Meester Kees houdt zijn klas een vriendelijke spiegel voor en leert hen een goede vriend voor zichzelf en anderen te zijn.

In de klas van Meester Kees de Kikker worden er dagelijks stille kikker pauzes genomen. Kinderen leren in stilte met zichzelf (gedachten, gevoelens en emoties) te zijn waardoor ze de ruimte van zelfbewustzijn leren kennen en innerlijke rust leren vinden. De stille kikker pauzes dragen bij aan het vergroten van de aandacht, ontspanning en zelfregulatie.

Balans en levenshouding

De dierenvriendjes helpen leerkrachten op een plezierige manier op te merken wat kinderen laten zien en nodig hebben. Verschillende kindfactoren en de ontplooing hiervan zijn bepalend voor het ontwikkelen van een goede balans en levenshouding ten opzichte van zichzelf en anderen.

Welke kindfactoren krijgen in de klas aandacht?

  • Gedrag
  • Talenten 
  • Gedachten
  • Gevoelens/emoties

Gedurende het schooljaar helpen verschillende ontwikkelthema's en 54 dierenvriendjes talenten een goede balans en levenshouding te stimuleren.

Ontwikkelthema's

  1. De aandacht trainen
  2. Een goede balans
  3. Vriendelijke aandacht voor jezelf en elkaar
  4. In contact zijn met jezelf en elkaar
  5. Verbondenheid en waardering

Voorbeelden talenten 

  • Concentratie
  • Rekening houden met
  • Doorzettingsvermogen
  • Optimisme
  • Creativiteit
  • Geduld
  • Veerkracht
  • Samenwerking

Communicatie en opvoeding ouders

De dierenvriendjes zorgen ervoor dat leerkrachten, kinderen, ouders dezelfde taal leren spreken. Dit kan helpend zijn in de communicatie en relatie met elkaar. De dierenvriendjes helpen leerkrachten op een vriendelijke manier met ouders te bespreken wat er nodig is in de opvoeding.

Mindtrainers voor kinderen biedt hierin ook ondersteuning door het aanbieden van een gratis online jaarprogramma met online webinars waarin ouders de dierenvriendjes leren kennen, opvoedvraagstukken kunnen delen en advies kunnen vragen. 

De lesprogramma's

Onderbouw+ (4 - 6/7 jaar) | De dierenvriendjes 'Wie ben ik?'
Doel: Vriendelijk kennismaken met jezelf met hulp van de dierenvriendjes en hun talenten. Ontdekken welke talenten in gedrag aanwezig zijn.

Middenbouw (6/7 - 9 jaar) | De dierenvrienden 'Het belangrijkste instrument dat ben ik'
Doel: Ontplooien van zelfkennis, zelfreflectie en zelfregulatie. Ontdekken welke talenten in de ontwikkeling helpend zijn om in balans en met een fijne levenshouding op te groeien.

Bovenbouw (9 - 12 jaar) | De vrienden 'Ik ben een goede vriend voor mijzelf en anderen'
Doel: Vergroten van zelfkennis, zelfreflectie en zelfregulatie. Ontdekken hoe je in het leven een goede vriend voor jezelf en anderen kan zijn.

De lesonderdelen

De leerkracht verzorgt dagelijks een dierenvriendjes les van 15 minuten. De les is elke dag opgebouwd uit verschillende lesonderdelen.

Lesonderdeel Introductie

Om de dierenvriendjes karakters in de klas aan de kinderen te introduceren werkt de leerkracht met een voorleesboek en audio luisterverhalen.

Lesonderdeel Talent gesprek 

In de klas werkt de leerkracht met de dierenvriendjes talentenkaarten. De kinderen ontdekken hun talenten en leren nieuwe talenten in gedrag te ontwikkelen.

Lesonderdeel Bewegingsoefening (yoga)

De leerkracht verzorgt in de klas een dierenvriendjes bewegingsoefening (yoga). De kinderen oefenen om zich te verbinden met hun lichaam en de stilte in zichzelf te vinden.

Lesonderdeel Stille kikker pauze (mindfulness)

De leerkracht verzorgt stille kikker pauzes. In deze stille aandacht- en ontspanningsoefeningen leren kinderen zich te verbinden met zichzelf. De oefeningen dragen bij aan het ontwikkelen van de zelfregulatie.

Lesonderdeel Zelfonderzoek (inquiry)

De leerkracht onderzoekt met de kinderen wat zij aan zichzelf in de stille kikker pauzes opmerken.

Lesonderdeel Kees de Kikker momentjes (zelfreflectie)

De leerkracht staat tijdens Kees de Kikker momentjes (zelfreflectie) stil bij gedrag, talenten, gedachten, gevoelens en emoties. Met hulp van de dierenvriendjes wordt het innerlijk functioneren en persoonlijke ontwikkeling van een kind/kinderen vriendelijk besproken. 

Lesonderdeel Activiteit met talent 

Bij elk talent hoort een actitviteit in de vorm van een spel of groepsgesprek. De activiteit met talent is gekoppeld de ontwikkelthema’s. Voor de bovenbouw zijn er themalessen.

Klik hier voor de dierenvriendjes informatiemap voor het onderwijs

Trainersopleiding voor het onderwijs

Ben je leerkracht en wil je zelf als Mindtrainer voor kinderen met de dierenvriendjes aan de slag? Klik hier

Kennismaken?

Stuur via onderstaand contactformulier een bericht en wij nemen contact met je op.

  • Mindtrainers voor kinderen

Neem contact op