Wat is mindfulness MBCT?

Wat is mindfulness MBCT?

WAT IS MBCT?

Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) is cognitieve gedragstherapie gecombineerd met mindfulness. Cognitieve gedragstherapie richt zich op het in kaart brengen van belemmerende patronen van gedrag, gedachten en gevoelens waardoor fysieke, mentale en emotionele klachten kunnen ontstaan. Door met mindfulness aandacht te geven aan deze patronen en de dieper liggende (emotionele) oorzaken kunnen patronen veranderen en klachten worden doorbroken.

WAT IS MINDFULNESS?

  • Mindfulness is een training.
  • Een training met als doel je bewuster van de werking van het brein. Je wordt bewuster van je gedachten, gevoelens, je lichaam en je omgeving. Je zelfbewustzijn en zelfinzicht groeit.
  • Je leert jezelf, anderen en situaties open, vriendelijk en zonder oordeel waar te nemen.
  • Mindfulness wordt ook wel een aandachts- en ontspanningsoefening genoemd. Een onderdeel van mindfulness is het aanschouwen van je gedachten en je omgeving zonder afgeleid te raken. Je kan je aandacht beter focussen.
  • Een ander aspect van mindfulness is dat je leert meer aandacht te hebben voor je lichaam. Hierdoor merk je sneller signalen van je lichaam op waardoor je beter voor jezelf kan zorgen. Je leert oefeningen/ methoden die je bij spanning kan gebruiken om weer te ontspannen.
  • Je leert aandacht te hebben voor wat er op dat moment speelt en nodig is. Doordat je de rust in jezelf leert vinden, kom je meer in je kracht te staan. Hierdoor kan je adequater reageren in complexe situaties.
  • Verder helpt mindfulness met het omgaan van lastige emoties zoals; verdriet, boosheid, angsten etc. Je leert deze emoties de ruimte te geven zonder erdoor te worden meegesleept. Zo kan je b.v. ook leren om met chronische pijn om te gaan, dit te aanvaarden en zonder er extra lijden aan toe te voegen zoals frustratie, verdriet, angst.
  • Je omgang met lastige gevoelens veranderd waardoor je mentaal sterker wordt en meer zelfvertrouwen hebt om met lastige situaties om te gaan.

MINDFULNESS EN DE WETENSCHAP

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het beoefenen van mindfulness ons welzijn positief resultaat oplevert. De afgelopen 25 jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mindfulness. Daarin is aangetoond dat mindfulness voor een hogere kwaliteit van het leven zorgt en positieve veranderingen teweegbrengt in het functioneren van mensen.

Hieronder is een korte samenvatting te vinden van belangrijke bevindingen uit een aantal van deze wetenschappelijke onderzoeken.

Stress en kwaliteit van het leven
Mindfulness vermindert stress, piekeren en angst. De manier waarop iemand zichzelf en de wereld beschouwt en hierop reageert, kan door middel van mindfulness veranderen. Vaak wordt meer zelfcompassie en empathie ervaren. Er worden positieve verbanden gelegd tussen intensiviteit van mindfulnesstrainingen en een afname van stresssymptomen.

Gezond op je werk
Mindfulness kan zorgen voor lagere stressniveaus en vermindering van burn-outs. Training voor werknemers kan zorgen voor blijvende vermindering van stress, vermindering van disfunctionele gedachten, verbetering van slaapkwaliteit en van geestelijk welzijn.

Kinderen en opvoeding
Mindfulness wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet als hulpmiddel bij opvoeding. Gemeten onderzoeksresultaten zijn: agressie afname, meer gehoorzaamheid, toename van sociale vaardigheden, blijdschap en bewustzijn. Ook een verbetering in concentratie, meer zelfvertrouwen, minder angsten en meer zelfcontrole worden regelmatig genoemd.

Psychische klachten
Mindfulness is effectief voor mensen met depressie. Bij mensen met een ernstige recidiverende depressie is mindfulness zelfs effectiever dan medicatie en/of reguliere behandeling. Grote groepen mensen met angstproblemen werden door middel van mindfulness van sterke angst- en paniekgevoelens en depressieve klachten afgeholpen.

Cognitief en neurobiologisch functioneren
Hersenactiviteit kan sterk vergroot worden door mindfulness. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat de aandacht, concentratie, alertheid en cognitieve activiteiten (taken en werkgeheugen) worden verhoogd.

  • Mindtrainers voor kinderen

Neem contact op